100 x 65 cm
#20032642
vzadu razítko „Succession Toyen-Vincent Wapler“, štítky z výstav přiložen restaurátorský posudek akad. mal. Věry Cedlové (restaurátorka Národní galerie v Praze) přiložena expertiza PhDr. Karla Srpa (autora monografie a kurátora výstav Toyen) provenience: - obraz byl až do smrti Toyen v jejím vlastnictví v Paříži - r. 1983 obraz prodán na aukci v Paříži při rozprodeji pozůstalosti Toyen do soukromé sbírky vystaveno: - 1926 „Styrsky et Toyen. Exposition de peintures. Galerie d´Art contemporain, bd. Raspail 135 - Paříž, Cente Georges Pompidou, „Štyrsky, Toyen, Heisler“, od 2. února do 29. března 1982 - Praha 2000, „Toyen“, Galerie hl. m. Prahy, Dům U Kamenného zvonu (od 12. 5. do 6. 8. 2000) - Los Angeles, County Museum of Art, „Central European Avant-Gardes“, od 10. března 2002 do 9. února 2003 - Mnichov Haus der Kunst r. 2003 - Berlín, Martin Gropius Bau r. 2003 - Národní galerie v Praze – vystaveno jako dlohodobá zápůjčka (do března 2011) ve stálé expozici moderního umění NG Praha – Veletržní palác publikováno: - Toyen, Hotel Drouot Paříž, 1982 - Karel Srp, Radovan Ivsic, v monografii „Toyen“, vydané u příležitosti výstavy Toyen v Galerii hlavního města Prahy, Dům u Kamenného zvonu (od 12. května do 6. srpna 2000), č. 39 reprodukováno na straně 45 - Timothy Benson, „Central european avant-gardes: exchange and transformation 1910–1930“, reprodukováno na str. 101, Los Angeles 2002 U této aukční položky byla stanovena aukční přirážka ve výši 5%. PhDr. Karel Srp ve své expertize ze dne 1. 7. 2010 píše: „Jde o autentické dílo Toyen, které se na veřejnost poprvé dostalo až na její posmrtné aukci v roce 1982 (Hotel Drouot, 21. 6. 1982, položka 17, v aukčním katalogu bylo reprodukováno), během níž jej do své sbírky získal Vincent F. Wapler, aukcionář, který tuto aukci pořádal. Toyen si jej ponechala až do konce svého života. Přestože obraz má dnes název Geometrická kompozice, je třeba říci, že jde o název dodatečný, že Toyen mu jistě dala vlastní název, který se nepodařilo zjistit. Jakmile dílo proniklo na veřejnost, byl jeho význam okamžitě rozeznán: Toyen jej namalovala během svého pařížského pobytu a pravdě-podobně i vystavila v roce 1926 na Styrsky et Toyen. Exposition de peintures. Galerie d´Art contemporain, bd. Raspail 135, ne všechy vystavené obrazy se dodnes podařilo identifikovat podle jejich názvů. Geometrická kompozice byla vystavena na samostatné výstavě Toyen v Galerii hl. města Prahy v roce 2000, následně byla zapůjčena na významnou shrnující výstavu Exchange and transformation, zabývající se středověkou avantgardou, která proběhla v Los Angeles County Museum (2002–2003), jež byla reprizovaná v mnichovském Haus der Kunst (2003) a berlínském Martin Gropius Bau (2003). Obraz byl reprodukován poprvé v aukčním katalogu pozůstalosti Toyen (Hotel Drouot, Paříž, 1982), následně v monografii Toyen od Karla Srpa (Praha 2000, obr. 39) a v katalogu Timothy Bensona Central european avant-gardes: exchange and transformation 1910–1930 (Los Angeles, 2002, repr. na str. 101). Geometrická kompozice je z hlediska uměleckého významným dílem, které plně zapadá do vysoké úrovně tehdejší pařížské malby. Je srovantelné s jakýmkoli meziválečným francouzským malířem. Toyen v něm dospěla na mez abstrakce, kterou názorově odmítala, pracovala s pronikajícími se, jemně barevně odstíněnými plochami, přecházejícími od ortogonálních po diagonální a kruhové, s lineárním rytmizovaním i šrafováním. Dokázala rozehrát různou intenzitu barevných ploch a výrazných linií jako byla ostře červená a zelená. Geometrická kompozice představuje obraz, který má výraznou sbírkotvornou hodnotu. Je prací galerijního významu.