Se zvyšujícím se zájmem o umění vzniká zcela přirozeně i četnost falzifikátů. V roce 2024 sběratelé a investoři jen na sálových aukcích utratili 1,5 miliardy korun a na online aukcích 288 milionů korun, a tam kde je poptávka, jsou i padělky. Odborníci i kriminalisté se shodují na tom, že téměř polovinu obchodovaných uměleckých komodit jsou padělky. Hrozba, že se stane kupující obětí podvodu, tak rapidně stoupá.
Problematika padělání nesouvisí pouze s rostoucí poptávkou po uměleckých dílech, ale s jejich relativně snadným a výdělečným prodejem, především v online prostoru. Často za nimi stojí organizované skupiny s mezinárodním přesahem, jež padělky vytvářejí v souvislosti s aktuálními trendy a dlouhodobě žádanými jmény. K těm patří například Filla, Čapek, Špála, Lada, Zrzavý, Kupka, Toyen, Šíma, Lhoták, Kotík či Janeček. Nicméně nevyhýbá se ani jiným vizuálním technikám v podobě drobnějších kreseb, grafik, soch atp.
Jednou se nám také stalo, že někdo přinesl obraz, a já jsem mu hned podle své zkušenosti řekl, že se jedná o falzifikát. Odpověděl mi: „Ale pane Rybáři, to se mýlíte, to je originální dílo!“ Zeptal jsem se: „A kdo vám to řekl?“ „To mi řekl věštec a šaman – člověk s magickými schopnostmi!“ V tu chvíli mi bylo jasné, že už nemám šanci uspět – byl zcela přesvědčený a doslova očarován svou vírou. Poděkoval jsem tedy za nabídku a poslal jej dál.
Jiří Rybář
Vysoký počet padělků bohužel pokřivuje celý trh s uměním a snižuje tak jistotu všech jeho účastníků. I přes sebevětší obezřetnost není zcela zaručené, že se kupec nestane obětí podvodu. Technika padělání se totiž dynamicky vyvíjí a stává se čím dál kvalitnější díky rozvoji technologií, přístupu k informacím, k rozsáhlé odborné literatuře, v níž jsou popsány materiálové i technické aspekty jednotlivých umělců či k samotným databázím obrazů s vysokým rozlišením. I proto nejen znalci, ale i samotní umělci mohou mít problém s odhalením falzifikátů. K jejich odhalení tak povětšinou dochází až s prodejem daného díla, kdy se teprve začne pečlivě zkoumat jeho pravost.
Kopie nemusí být padělkem
Zatímco falzum má vzbudit dojem autenticity a bylo vytvořené za účelem prodeje s úmyslem oklamat kupujícího, kopie či napodobenina mohla vzniknout za dobrým účelem. Například aby zastoupila originál na místě, kde nemohl být.
Dále je nutné vzít v potaz, že v minulosti se kolem významných mistrů sdružovali jejich učňové, z nichž posléze vznikaly skupiny následovníků ovlivněni stylem, technikou či kompozicí předchůdců. Nesmíme opomenout ani skutečnost, že v některých historických etapách (renesance, baroko, 19. století) bylo zhotovování kopií starších slavných děl běžnou činností, kterou tamní trh vyžadoval.
Díla starých mistrů oproti těm současným je však čím dál obtížnější padělat. Nejen kvůli tomu, že práce s dobovými materiály je velice složitá, dané technologické postupy jsou zapomenuté a materiály jsou takřka nedosažitelné, ale samotná malba získává časem znaky stáří. K těm patří například degradační procesy pigmentů a pojiv, barevné změny či tvorba sítě prasklin procházející podkladem i barevnými vrstvami. Na moderních dílech se tyto znaky vyskytují omezeně, jejich padělání lze považovat za jednodušší.
Jak předcházet koupi padělku?
Ruku v ruce se sofistikovanějšími padělky se však vyvíjí i metody jejich odhalení. Díky technologiím, systematickému zkoumání falz, široké mezioborové spolupráci se pravděpodobnost nerozpoznání padělku neustále snižuje.
Etablovaní sběratelé a odborníci před samotným pořízením uměleckého díla doporučují následující:
- Zabývat se uměním, navštěvovat galerie, číst katalogy a podrobně se seznamovat s tím, co si kupující hodlá pořídit.
- Sledovat trh s uměním a vždy zpozornět při nezvykle nízkých cenách v porovnání se srovnatelnou tvorbou daného umělce.
- Vyvarovat se nákupům na neodborných internetových serverech či v soukromých obchodech neznámých prodejců.
- Vyhnout se „levným“ padělkům (typicky pracím na papíře od významných autorů a autorek), u nichž by se potvrzení pravosti finančně nevyplatilo. Jedná se o jednu z nejvýhodnějších oblastí pro padělatele, neboť vyprodukovat stovku kresbiček od Toyen, Štýrského či Zrzavého je mnohem jednodušší nežli padělat známá plátna.
- Nakupovat výhradně u etablovaných prodejců, kteří pravost děl prověřují a dokládají je s patřičnou dokumentací.
- Případně si zajistit vlastního znalce, který pomůže pravost díla potvrdit.
Naše společnost 1. Art Consulting se na trhu s uměním pohybuje již 35 let a za tu dobu prošlo námi pořádanými aukcemi desítky tisíc uměleckých předmětů v hodnotě několika miliard korun. Kromě ohodnocení děl, zajištění odborné prezentace, oslovení sběratelů a investorů (více o úspěšném prodeji umění zde), provádíme i důkladnou kontrolu pravosti, původu a ručíme tak za autenticitu uměleckých děl. Bezpečnost klientů je u nás na prvním místě.
Uvažujete-li o investování do umění, neváhejte se podívat na naší internetovou aukci, kde naleznete různá díla včetně vyvolávací ceny, aktuální ceny a konce dražby či na takzvaný galerijní prodej, v němž jsou díla prodávána za fixní částky, anebo během roku navštivte nějakou z našich sálových aukcí. Věříme, že naše nabídka vás dostatečně zaujme a vy si do své sbírky bezpečně pořídíte svůj originální kousek.