1899–1942
Jindřich Štyrský - světově proslulý příslušník krajní avantgardy, malíř, tvůrce fotografií, koláží, typografických a scénických úprav, kritik a literát – autor upoutávající nejen šíří uměleckých přístupů, ale i spletitostí osobního života, opředeného legendami, které také sám podporoval.
Jindřich Štyrský se narodil roku 1899 v Dolní Čermné u Kyšperka. Po maturitě na královéhradeckém gymnáziu roku 1918 nastoupil na místo učitele v rodné vesnici. Kantorství ho však dostatečně nenaplňovalo. A tak když po smrti své matky (1920) zdědil menší obnos peněz, ihned odjel do Prahy, kde se přihlásil na Akademii výtvarných umění. Studovat však vydržel jen krátce. V roce 1922 podnikl dlouhou cestu k Jaderskému moři. Na ostrově Korčula došlo k jeho osudovému setkání s Marií Čermínovou alias Toyen (1902-1980), setkání, které znamenalo dlouholetou uměleckou spolupráci a nerozlučné přátelství trvající až do jeho smrti.
Z hlediska dalšího vývoje se pro Štyrského staly rozhodující dva okamžiky:
V letech 1925-1928 žili Jindřich s Toyen v Paříži. V umělecké tvorbě se vymezili vůči dohasínajícímu kubismu, surrealismu i abstrakci a provolali vlastní umělecký styl tzv. artificialismus - který lze ho považovat za nejdůležitější vklad české meziválečné avantgardy do evropského malířství. Vyznačoval se intenzivním lyrismem, který umožňoval široké malířské rozpětí, sahající od jemných, odstíněných barev k výraznému pastóznímu rukopisu. Štyrský neváhal experimentovat, využíval stříkání přes šablonu a otisků nejrůznějších předmětů.
Od konce 20. let pronikaly do jeho tvorby prvky surrealismu. V roce 1932 obeslal početným souborem obrazů mezinárodní výstavu „Poesie“ (1932), uskutečněnou v Praze v Mánesu.
Období tzv. „intuitivního“ surrealismu, charakteristické pro Štyrského tvorbu let 1934-1935, vystřídala fáze příklonu k „objektivní nadrealitě“, kterou se zabýval André Breton roku 1935 v pražské přednášce „Surrealistická situace objektu“.
Štyrského tvorba zaujme svou sevřeností, pečlivým provedením, nepřipouštějícím jakoukoli otevřenost a nahodilost. Obsahuje ironii, černý humor, absurditu i existenciální úzkost. Štyrský byl jediným umělcem své generace, který všechny tyto stránky propojil ve vlastní tvorbě. „Jako by se svou prací sám očišťoval, postupně zbavoval všeho přidruženého, aby následně zůstala na jejím dnu jediná sedlina – melancholie jako nepřetržitá autorova meditace nad rozpadajícím se a zanikajícím světem.“ (K. Srp)
32
151 %
2 866 100 Kč
15 250 000 Kč
kresba perem, tužkou, papír
v 23,5 ✕ š 20,5 cm
Signatura: PD Štyrský 1932
Vyvolávací cena: | 280 000 Kč |
olej, plátno
v 28 ✕ š 42 cm
Signatura: LD Štyrský
Vyvolávací cena: | 1 200 000 Kč |
olej, plátno
v 66 ✕ š 50 cm
Signatura: PD Štyrský 1937
Vyvolávací cena: | 6 500 000 Kč |
kombinovaná technika, grafit, pastel, papír
v 35,5 ✕ š 27,5 cm
Signatura: PD Štyrský, LD 1936
Vyvolávací cena: | 300 000 Kč |
bibliofilie, 10 tisků původních koláží, výtisk č. 111
v 14,5 ✕ š 11 cm
Signatura: na frontispisu Štyrský
Vyvolávací cena: | 65 000 Kč |
1920
akvarel, tužka
12 x 11,5 cm
Signatura: sign. PD Štyrský 1920
Vyvolávací cena: | 50 000 Kč |
1927
olej na plátně
51 x 61 cm
Signatura: signováno a datováno vpravo dole Styrsky 27
Vyvolávací cena: | 0 Kč |
1922
olej na plátně
34 x 28 cm
Signatura: signováno a datováno PD Štyrský 22
Vyvolávací cena: | 1 950 000 Kč |
1936
tužka, rudka, papír
38 x 50 cm
Signatura: signováno a datováno LD Štyrský 1936
Vyvolávací cena: | 700 000 Kč |
kolem r. 1933
akvarel, tuš na kartonu
24 x 35 cm
Signatura: signováno PD Jindřich Štyrský
Vyvolávací cena: | 430 000 Kč |
1923
koláž, tužka, papír
29 x 43,5 cm
Signatura: sign. PD Štyrský 1923
Vyvolávací cena: | 950 000 Kč |
1928
tuš, akvarel, stříkání, papír
14 x 22 cm
Signatura: sign. PD Štyrský 1928
Vyvolávací cena: | 75 000 Kč |