66 x 66 cm ( 26,5 x 26,5 inch. )
#20034986
„Zdá se, že Kupka byl jedním z prvních, ne-li první, alespoň v Paříži, který myslel v po jmech abstrakce, a který se snažil dělat to, co Malevič v roce 1913 v Moskvě – citlivost vyjádřenou absencí objektu.“ Závěrečné realizace z Mechanického cyklu obrazů – „Černý úsměv“ a "Úsměv O“ z roku 1933, neznázorňují rozesmívající se ocel, ale jsou mechanismem úsměvu, jenž přechází až do šklebu. V případě obrazu „Úsměvu O“ bylo i snahou o co nejbohatěji podané malířské zpracování. Nabývá tu na váze ještě další moment – tyto mašinistické konstrukce se v podstatě totálně antropomorfizovaly. Obecně vzato, Kupka se vrátil k určité programové figurativnosti a v obraze „Úsměv O“ naznačil i její další možnosti.