66 x 54 cm
#20031804
Z roku 1944 přechází do následujících let figura jako novotvar složený v malířově představivosti z prvků organických a geometrických. Měla původ ve "strojcích" z 30. let, jimž Gross podkládal nějaký skutečný zážitek. Morfologicky se odvozovala z tvarové analýzy kontruktivně chápaného kubismu. Rozmarné dadaistické mechanismy uvolnily u malíře, jehož první dojem ze skutečnosti byl optický, touhu si hrát. Vznik novotvarů vyjádřil rovnicí: skutečnost + síla dojmu = inspirace. Strojky potom zvážněly a zmohutněly, staly se z nich figury - stroje. Gross odkazoval na roboty Karla Čapka, velmi podobné lidem, jichž se zmocňují i lidské city, a tak se nakonec stávají živými bytostmi. Obraz člověka, o který usiloval, se konstituoval do této výtvarné podoby. Postavy - stroje se zabydlely v interiérech. Dříve prázdný prostor interiérů, a přídechem melancholické opuštěnosti, se figurálními novotvary dynamizoval. Monografie Eva Petrová - František Gross, vydalo nakladatelství Vltavín, Praha 2004