1924–2019
Vizionář nového zobrazování, který se svou tvorbou zapsal jako jeden z nejoriginálnějších českých výtvarníků 20. století. Jeho široká, mnohovrstevnatá a vnitřně soustředěná práce se stala nosnou osou vývoje soudobého českého umění.
Vedle mnohého je na Malichově tvorbě fascinující rukopisný vývoj umělce – kdy se od ryze realistického zobrazení, přes kuboexpresionistické pohledy do krajiny, dostává až k lyrickému, naprosto mimořádnému záznamu forem.
Karel Malich se narodil 18. října 1924 v Holicích. Během let 1945-1950 studoval na pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, pod vedením profesorů Cyrila Boudy, Martina Salcmana a Františka Kovárny. V roce 1950 přestoupil na Akademii výtvarných umění v Praze, na grafickou speciálku k profesoru Václavu Silovskému, kde se nejvíce věnoval technice leptu a suché jehle. Na Akademii zůstal až do roku 1953, kdy musel nastoupit na povinnou vojenskou službu.
Od roku 1958 se Malichova tvorba soustředí především na zachycení krajiny. Inspiraci a motivy pro svou tvorbu nacházel v okolí rodných Holic, ale i na periferii Prahy. Svá díla tvořil jako monumentální soubor temperových maleb na papírech nebo lepenkách, u těchto děl docházelo k čím dál tím výraznější sumarizaci tvarů.
Ve velmi krátkém období procházel vývojem od fauvismu, přes analyzující kubismus a dostal se až k záznamům expresivního cítění. V tvorbě Karla Malicha došlo nakonec i ke zjednodušování tvarů, které se nakonec proměnily v pouhý znak a k redukci barevnosti. Pomalu se odpoutal od bezprostředního vnějšího námětu a zaměřil se pouze na vyjádření smyslového prožitku.
Významnou kapitolu v jeho tvorbě tvoří také reliéfy a drátěné plastiky, kterými se intenzivně zabýval od poloviny 70. let.
Během let 1979-1981 se Malich ve vzpomínkách vrátil do dětství a napsal autobiografickou esej s názvem Od tenkrát do teď tenkrát, v níž popsal rodnou krajinu jako prostor konkrétních prožitků. Zápisy těchto vzpomínek byly doprovázeny i autorovým výtvarným projevem. Právě v období 80. let Malich začal používat pastely, které se pro něj staly naprosto ikonické. Ve velkém formátu od roku 1987 zpracovával světlo, proudění energie patrné začínají být i fragmenty jako: ruce, hlavy a oči, apod. Sám pronesl: „Pastel mám rád. V pastelu je kresba i barva a hlavně světlo, (…).“ O zhmotnění neviditelného, zachycení světla a proudění energie, nalezení harmonie a rovnováhy usiloval Karel Malich celý život.
Svým dílem se Malich jednoznačně zapsal do výtvarné kultury 20. století, a to nejen v kontextu českém, ale i mezinárodním. Vystavoval v desítkách prestižních institucí, například v pařížském Centre Georges Pompidou, berlínské galerii Martin-Gropius-Bau, v Ludwig Museu v německé Koblenzi či v newyorském Guggenheimově muzeu.
„Čas a prostor je a není. V tichu soustředění není ani čas, ani prostor. Při smyslovém vnímání je čas i prostor. Není, když se dostaneme mimo smyslové vnímání. Potom se ruší čas a prostor je nahrazen zářivým světlem. (…) Umění? To je milost.“ Karel Malich, 1993
152
132 %
310 000 CZK
2 200 000 CZK
1971
brass sculpture, wood 3/25
33 x 26 x 18 cm
Signature: K. Malich from below
1966
coloured etching, authors print, hand-made paper
23,5 x 12 cm
Signature: RD K. Malich 66
2011
coloured serigraphy 22/50
120 x 80 cm
Signature: LD K. Malich 2011
1965
lithography
12 x 8,5 cm
Signature: MD K. Malich 65
2011
coloured serigraphy 23/50
120 x 80 cm
Signature: LD K. Malich 2011
1960
pencil drawing
18,5 x 24,5 cm
Signature: RD K. Malich 60
1985
pencil drawing
25,5 x 18 cm
Signature: K. Malich 85. III.
Loading current version of page.