1932–2015
Malíř, grafik, ilustrátor a pedagog Rudolf Fila je považován za jednu z nejvýjimečnějších postav slovenského výtvarného umění posledních desetiletí. Svou tvorbou obohatil výtvarnou scénu zejména o nové výrazové prostředky a techniky.
Je známý nejen jako malíř pláten, která znázorňují převážně ženská těla nebo jejich detailní části, ale také jako grafik, ilustrátor, autor nefigurativních ilustrací poezie a cyklů frotáží. Ve svých dílech postupně zjednodušuje až k abstrakci, kdy model téměř mizí a přestává být závislý na vnějších odpozorovaných tvarech. Kromě toho se věnuje přemalbě již hotových obrazů a reprodukcí známých světových děl.
Již od počátku své umělecké dráhy inklinoval k nepředmětnému zobrazování blízkému informelu, ve kterém pracoval především se strukturou, s reliéfem a s hmotou barev. Jeho osobnostní zaměření mu určilo cestu k výtvarnému lyrismu a meditativním rovinám tvorby. Experimentoval v materiálové oblasti, zejména se stříkanou a litou barvou, kdy barevné hmoty tvořily imanentní součást obrazu, spojené se stěžejním pramenem jeho tvorby, a sice s psychickým automatismem, který se postupně stal ve Filově tvorbě podstatnou a určující složkou obrazu.
Pozoruhodnou je zejména spolupráce Fily a jeho ženy Doroty Filové. Dorota Filová byla významná slovenská restaurátorka a specialistka na ruské ikony. Profesní souhra mezi partnery nastala již v polovině 70. let, kdy Dorota Filová malovala pro muzeum kopii obrazu z 19. století a připravila si na to dvě plátna, na jednom pracovala zkušebně, na druhém „naostro“. Ukončené, finální plátno putovalo do muzea, zkušební zůstalo v ateliéru a právě ono se stalo inspiračním popudem pro Rudolfa Filu na jeho „dotvoření“. Na světě byla první společná práce, základ budoucí společné tvorby Fily a Filové.
Významný posun v jejich spolupráci nastal ve chvíli, kdy v polovině 90. let Dorota Filová koupila od starožitníka dvacet starých obrazových rámů a začala uvažovat nad vyplněním jejich prázdného prostoru – jakou předlohu vybrat z dějin umění, aby obsahově a formálně co nejvíce korespondovaly s rámem, jeho tvarem, velikostí i barevností. Už nešlo jen o pouhé kopie a přemalby originálu, ale o řešení celku opačným přístupem, když se obsah a forma obrazu musela přizpůsobit vlastnostem rámu. Záměr Doroty Filové začal nabývat konceptuálního charakteru. Když po důkladné přípravě celkem osobitým způsobem namalovala a osadila všech dvacet rámu, a když do nich zasáhl svým gestickým rukopisem Rudolf Fila, vznikly originální, přitažlivé obrazové objekty. Jednalo se tedy o jakési završení spolupráce mezi Doroty a Rudolfem Filovými.
175
133 %
48 333 Kč
2 500 Kč
220 000 Kč
pseudoakvatinta, tisk, papír
v 59 ✕ š 41,5 cm
Signatura: PD R. Fila 89, na rubu Rudolf Fila 1989
Vyvolávací cena: | 20 000 Kč |
olej, plátno
v 50 ✕ š 50 cm
Signatura: LD R. Fila 89, na rubu na blindrámu R. Fila / 1989
Vyvolávací cena: | 60 000 Kč |
1975
olej, deska
30 x 24,5 cm
Signatura: sign. na rubu R. Fila - 1975
Vyvolávací cena: | 16 000 Kč |
2003
asambláž, plech, olej, dřevěná deska
64 x 53 cm
Signatura: sign. na rubu R. Fila 03
Vyvolávací cena: | 90 000 Kč |
1984
olej, plátno
95 x 70 cm
Signatura: sign. PN R. Fila 84
Vyvolávací cena: | 90 000 Kč |
1996
akvarel, pastel, ruční papír
56 x 40,5 cm
Signatura: sign. PD Rudolf Fila 96
Vyvolávací cena: | 16 000 Kč |
1975
kombinovaná technika, sololit
60 x 81 cm
Signatura: sign. PD R. Fila 75, na rubu Rudofl Fila 1975
Vyvolávací cena: | 140 000 Kč |
1968
akvarel, tisk
53 x 46,5 cm
Signatura: sign. LD R. Fila 68
Vyvolávací cena: | 5 000 Kč |
1960
olej, plátno
56 x 46 cm
Signatura: sign. PN R. Fila 60, na rubu na blindrámu R. Fila 1960
Vyvolávací cena: | 140 000 Kč |