Blog
Sdílet:

TATRA 57 HADIMRŠKA v 86. aukci!

18/2/2022

TATRA - třetí nejstarší automobilka světa (po Mercedesu a Peugeotu) byla výrobcem i tohoto skvostného modelu lidově nazývaného "Hadimrška". Plně funkční, benzínový, čtyřmístný kabriolet se sklápěcí střechou je taktéž zařazen mezi umělecká díla naší únorové aukce.

📍 86. AUKCE ČESKÉHO A ZAHRANiČNÍHO MODERNÍHO UMĚNÍ - 20/2/2022 // 13:30 // Topičův salon, Národní 9, Praha

Automobilku Tatra není potřeba dlouze představovat. Základ jí položil výrobce kočárů, který vznikl v roce 1850 v Kopřivnici (tehdy Nesseldorf). Firma se ovšem až do roku 1919 jmenovala Nesselsdorfer Wagenbau Fabrik (NWF) a podařilo se jí připsat si několik zajímavých počinů. Po Mercedesu a Peugeotu jde o třetího nejstaršího výrobce sériových automobilů na světě a vůbec první automobilku v tehdejším Rakousku-Uhersku. 

Název TATRA vznikl v jedné z tatranských krčem na počátku roku 1919, když zde v horách konstruktéři testovali brzdy nového vozu. Již v březnu mělo 10 automobilů dodaných armádě na dveřích nápis Tatra. Prvním modelem, který dostal oficiální pojmenování Tatra, byla Tatra 10, nešlo ale o nový model, jen o trochu vylepšené NWF U. Věhlas továrně přinesly až pozdější modely nerozlučně spjaté s velkou postavou značky Tatra, Hansem Ledwinkou. 

TATRA - Třetí nejstarší existující automobilka světa

V Rakousku narozený konstruktér Hans Ledwinka, který se narodil 14. února 1878, tedy ve stejný měsíc jako André Citroen (5. února 1878). Přestože továrnu Tatra dvakrát opustil, dvakrát se do ní opět vrátil a přinesl s sebou revoluční prvky, které se používají dodnes. Mimo jiné aerodynamický tvar karoserie a páteřový rám s nezávisle výkyvnými polonápravami (ten se ale využívá už jen pro nákladní vozidla) nebo masově používaný vzduchem chlazený motor. Stál také za vznikem legendárního automobilu Hadimrška.

Jedním z nejrozšířenějších typů automobilu se stala po první světové válce Tatra 57. Lidově se jí říkalo Hadimrška. „Tato hbitá autíčka byla velmi hezká, vyráběla se v mnoha typech. Můžete si představit takového elegantně oblečeného pána s bílou šálou, v klobouku, a nebo ve sportovním oděvu, jak si to uhání nějakou silnicí kolem rybníčku. Samozřejmě se jednalo o vůbec nejprodávanější typ, který byl do druhé světové války.“ 

V Tatře jezdili prezidenti Masaryk, Beneš, nebo americký spisovatel John Steinbeck. Jedno auto získal i Stalin. Jednalo se o tatraplán, který se nesměl právě kvůli Stalinovi vyrábět sériově a zůstal v jediném modelu.

Sdílet: