1926–2016
Francouzský výtvarník, člen skupiny G.R.A.V. François Morellet – umělec jehož dílo předznamenalo minimalismus a konceptualismus, stejně jako i vývoj geometrického abstraktního umění.
Již na počátku 50. let se Francois Morellet vědomě rozhodl pro příklon ke geometrické abstrakci. Ta je v jeho osobitém podání výjimečná v propojení pravidel pro výstavbu díla a možností využít principy náhody a nahodilosti.
Jeho krédem se stalo dodržování předem stanovených zásad, které využívá pro strukturování vlastní plochy obrazu, reliéfu či světelné instalace. Vytváří si svůj vlastní metodologický postup, který definuje a vymezuje zásahy autora a souběžně umožňuje zakomponovat do výstavby díla nadsázku, smysl pro humor a ironii, prvek náhody. Vznikají strukturovaná obrazová pole, která jsou postupně v barevné škále redukována na působení dvou základních barev, objevuje se princip kódování náhodně vybraných čísel telefonního seznamu do obrazového plánu struktury a principy otáčení pod určitým úhlem.
V 60. letech se François Morellet přátelí s výraznými autorskými individualitami, které mají společnou zálibu v pohyblivých kinetických strukturách, fascinuje je práce se světlem a optickou iluzí. K tomuto okruhu autorů patří např. J. Stein, F. Sobrino, J. Le Parc, manželé Molnárovi, A. Mavigniér, Max Bill, J. R. Soto, Yvaral, G. Alviani... Setkává se též s autory v okruhu skupiny Zéro (Heinz Mack, Otto Piene, Günther Uecker).
François Morellet se stává spoluzakladatelem skupiny G.R.A.V. (Groupe Recherche d´Art Visuel), která působila v letech 1960-1968 v Paříži. Jak o skupině Morellet sám uvedl. „Byli jsme nadšeni moderními materiály, které dosud nebyly "znečištěny" tradičním uměním. Obzvláště se nám líbilo všechno, co by mohlo vytvářet pohyb nebo světlo.“
Od roku 1963 François Morellet průběžně pracuje s neonovými trubicemi, patří k experimentátorům v oblasti světelných neonových instalací, obdobně jako Bruce Nauman, James Turrell, Piotr Kowalski a Dan Flavin.
Počátkem 70. let se Morelletův zájem soustředí na instalace v architektonickém prostoru, ve kterých hojně používá černou lepicí pásku (např. La Reynie, Paříž, 1971, Musée des Beaux- Arts, Grenoble, 1972, Musée des Beaux-Arts, Nantes, 1973…).
Morelletova práce byla prezentována na mnoha významných mezinárodních výstavách, lze jmenovat například: The Responsive Eye v New Yorku (1965); Documenta v Kaselu (1964, 1968, 1977) a Benátské bienále (1970, 1990, 2011).
V českém výtvarném prostředí jsou principy tvorby F. Morelleta blízké principům tvorby Zdeňka Sýkory (1920 – 2011) a nepřímo navazují na zcela výjmečnou tvorbu průkopníka kineticko-optického umění Zdeňka Pešánka (1896 – 1965).
barevná serigrafie
v 68,5 ✕ š 68,5 cm
Signatura: PD Morellet
Vyvolávací cena: | 35 000 Kč |
serigrafie 27/90
v 68,5 ✕ š 68,5 cm
Signatura: PD Morellet 1958/75
Vyvolávací cena: | 35 000 Kč |
barevná serigrafie, deska 75/75
v 72,5 ✕ š 72,5 cm
Signatura: na rubu na štítku Morellet
Vyvolávací cena: | 30 000 Kč |
barevná serigrafie 236/300
v 80 ✕ š 80 cm
Signatura: PD Morellet
Vyvolávací cena: | 18 000 Kč |
barevná serigrafie 83/90
v 69 ✕ š 69 cm
Signatura: PD Morellet 1959/75
Vyvolávací cena: | 45 000 Kč |
akryl, dřevo
v 25 ✕ š 25 cm
Signatura: na rubu Morellet 1986
Vyvolávací cena: | 150 000 Kč |
serigrafie 32/90
v 69 ✕ š 69 cm
Signatura: PD Morellet 1958/75
Vyvolávací cena: | 35 000 Kč |
2005
serigrafie, deska 10/26
127 x 127 cm
Signatura: sign. UD Morellet
Vyvolávací cena: | 240 000 Kč |
1977
barevná serigrafie
60 x 60 cm
Signatura: sign. Morellet 77
Vyvolávací cena: | 12 000 Kč |