Ceny umění
Sdílet:

Francis Bott

1904–1998

Získejte upozornění na nově dražená díla

BOTT Francis (1908-1998)

Německý malíř z Frankfurtu nad Mohanem Francis Bott má svou uměleckou kariéru obdobně pestrou jako svůj osobní život. Věnoval se nejen závěsným obrazům a sochařství, ale i scénografii, herectví a zpěvu. 

Už jako dítě s ním rodina migrovala po Evropě – (Francie, Belgie, Holandska a Švýcarska).  V roce 1918 se vrátil do Německa (Kolína nad Rýnem) kde se blíže seznámil mimo jiné s Maxem Ernstem. Ovlivněný kolektivem „kolínských progresivistů“ a jejich protiválečnými náladami se v Bottovi probudila silná vlna anarchismu.  Roku 1921 se z něj stal doslova „levicově aktivistický tulák.“ Chvíli pobýval v Berlíně, NY, Mexiku ad.

Roku 1926 se v Berlíně setkává s Herwarth Walden – jedním z nejvýznamnějších propagátorů německé avantgardy počátku 20. století, který v roce 1910 založil časopis Der Sturm a od roku 1912 vedl i stejnojmennou slavnou galerii Sturm. 

Roku 1926 odchází Bott do Vídně, dva roky na to 1928 vstupuje do Komunistické strany Německa. Byla to právě jeho politická aktivta, která jej roku 1933 dovedla k trestu odnětí svobody v Norinberku. Bottovi se však podařilo uniknout a to do Československa, do Prahy, kde se seznámil s rakouským expresionistou Oskarem Kokoschkou. Díky tomuto setkání se Bott silně přiklonil k výtvarnému umění jako své hlavní činnosti a bodu zájmu. 

V roce 1936 je nucen opustit Československo a utíká do Paříže (1937), kde se osobně setkává opět s M. Ernstem a P. Picassem. Krátce se i zúčastnil španělské války pod praporem Thälmann – což byla XI. Merinárodní brigáda ve španělské občanské válce. Poté se Bott opět vrací do Francii, kde zapojí v odboji za francouzskou armádu při obsazení Paříže nacisty.

Umělecká tvorba Francise Botta, jak už bylo řečeno je stejně jako autorův osobní život velmi pestrá. Od 30. let 20. století pracuje ve stylu „New Objectivity“, kde jeho tvorba nalézá spojení prostřednictvím známosti s Maxem Ernstem, přátelstvím s Francisem Picabiou a také spolupráci se Salvadorem Dalím.

V roce 1948 se Bott přiklonil k abstrakci – která jak sám řekl: „je novým světovým jazykem avantgardního umění.“ 

Jeho tvorba nese dva zdánlivě protichůdné rysy: surrealismus a tachistickou geometrickou abstrakci. Jeho dílo postihlo jak závěsné obrazy (kresby, kvaše, akvarely), tak i vitráže a sochu. Jedná se o mimořádnou osobnost uměleckého světa 20. století.