Ceny umění
Sdílet:

(Maino Eduarda Emilia) Dadamaino

1930–2004

Získejte upozornění na nově dražená díla

DADAMAINO (Maino Eduarda Emilia) (1930–2004)

Dadamaino, vlastním jménem Eduarda Emilia Maino, se do uměleckého světa zapsala jako významná členka milánské avantgardy a jako jedna z nejprogresivnějších italských umělkyň vůbec.

Na konci 50. let si získala pozornost řadou svých černobílých pláten „Volumes“, která perforovala podobně jako Lucio Fontana ve své sérii obrazů „Buchi“. V této době byla Dadamaino i členkou Azimuth Gallery Piera Manzoniho v Miláně, která byla úzce propojena s německou Group Zero, holandskou Group Nul a Group Motus ve Francii. Později se Dadamaino připojila i k hnutí Nouvelle Tendence, jehož členy byli Getulio Alviani, Bruno Munari a Jesus Rafael Soto.

Zásadním obrazovým cyklem umělkyně je tzv: „L’inconscio razionale“ (Racionální nevědomí) na němž autorka pracovala přibližně od poloviny 70. let. Jedná se o práce, kdy papír nebo černá či bílá plátna pokrývají inkoustové, popřípadě temperové mřížky, které jsou uspořádány vertikálně i horizontálně s mezerami mezi sebou. Poprvé byla tato díla vystavena ve Studiu V ve Vigevano, roku 1975 a poté v galerii Arte Struktura (1976). 

Dadamaino sama o sérii „L’inconscio razionale“ uvedla: „(…) začala jsem svou práci racionalizovat a dělat ‘pořádek', který je navíc vlastní samotným těmto dílům. (…) Jedná se o druh psaní mé mysli. Je však jasné, že pokud je ruka vedena myslí, v tomto případě jsem to já z nevědomí. Výsledkem jsou jakési mříže a prázdná místa, nějak neuspořádaná, která mají svůj vlastní rytmus, svou vlastní hloubku a svou vlastní harmonii. (…) ano, řád lze zhruba rozdělit do dvou kategorií: zaprvé řád, který je represivní, tupý a zneužívající moc; zadruhé řád, který je harmonicky svobodný, kde nejsou tvrdá omezení, převládá v něm respekt a tolerance. Na závěr tedy konstatuji, že kromě kritické analýzy sleduji, že to není můj úkol, že moje racionalita (…) je součástí mé přirozenosti. Geometrie a důslednost nejsou zástěrkou (krycím manévrem) mého strachu z odvahy, ale jsou motivací (stimulem), který mne vede na cestu výzkumu.“

Internetová aukce