Patří k velkým dámám českého výtvarného umění, jako jsou Adriena Šimotová, Věra Janoušková, Magdalena Jetelová, či Eva Kmentová. Její grafické dílo je ověnčeno množstvím mezinárodních cen.
Jako nejmladší členka byla v roce 1961 přijata do skupiny UB 12 a o rok později se zúčastnila její první veřejné výstavy. Cílem umělců sdružených v této skupině byla tvorba jasných forem a konstruktivní básnivosti a přesvědčivého obsahu. Nechtěli dělat díla srozumitelná ve smyslu narativním, ale plná emocí a duševních záchvěvů.
1976 - 1977
perforovaný plech
56,5 x 77 cm
Signatura: na rubu Alena Kučerová
Cena na dotaz |
1967
suchá jehla 1/5
49,5 x 63 cm
Signatura: PD Alena Kučerová 1967
Cena: | 42 000 Kč |
kombinovaná technika, olej, karton, dřevo, plechy
v 54 ✕ š 76,5 cm
Signatura: na rubu Alena Kučerová 2014
Vyvolávací cena: | 70 000 Kč |
V tomto duchu tvořila i Alena Kučerová. Přes velký úspěch svých grafických listů stále hledala a hledá nové, přesnější způsoby pro vyjádření svých myšlenek. Díky experimentům rozšířila dosavadní možnosti grafiky, změnila její tradiční světlo a prostor tím, že otevřela svět za matricí. Tak jako Lucio Fontana pronikl břitvou skrze plátno do prostoru za obrazem, prorazila Kučerová plechovou matrici, aby v místech dosud vyhrazených pro nejtemnější barvy zazářily čisté bílé body.
tisk z perforovaného plechu, autorský tisk 3/10
v 53 ✕ š 74 cm
Signatura: PD Alena Kučerová 1982
Cena: | 28 000 Kč |
tisk z perforovaného plechu, autorský tisk 2/10
v 53 ✕ š 74,5 cm
Signatura: PD Alena Kučerová 81
Cena na dotaz |
tisk z perforovaného plechu, autorský tisk 2/10
v 53 ✕ š 74 cm
Signatura: PD Alena Kučerová 1986
Cena: | 28 000 Kč |
Podobně jako mnoho jiných geniálních objevů se zrodil nápad perforovat desku spíše z nouze, neboť nejlevnější pozinkovaný plech, který si v té době mohla Alena Kučerová dovolit, nebyl pro techniku suché jehly vůbec použitelný. Rydlo se totiž po tvrdých plochách jenom svezlo a jeho stopa zůstala téměř neviditelná. Začala jej tedy ševcovským šídlem perforovat.
V roce 1996 přišla o svůj pražský ateliér i s tiskařským lisem a s grafikou skončila. Tato zásadní změna se odrazila také v charakteru její další tvorby. Natrvalo odešla z Prahy a žije v soukromí na venkově, kde ve svém okolí nalézá nejchudší materiál a pracuje s ním na rozsáhlém souboru závěsných asambláží.
Načítám aktuální verzi stránky.