
Moře
Obraz „Moře“ je fascinující ukázkou tvorby jednoho z malířů světového věhlasu – Josefa Šímy. Nabízené dílo z roku 1933 vzniklo během jeho pobytu v Hendaye, na francouzsko-baskickém pobřeží. Opětovné setkání s mořem v Šímovi probudilo vzpomínky na svůj první pobyt zde v roce 1921. Tehdy čerstvě opustil Československo a získal práci kresliče kostelních oken pro různá města na severu Francie. „Moře“ představuje pohled na pobřeží, nespoutanou masu vody a nekonečné nebe. Stává se tak metaforou životodárného, fascinujícího organismu přírody, kosmického celku s jeho živly.

Lekníny
„Lekníny“ Václava Radimského jsou mistrovsky provedeným dílem významného představitele českého a francouzského impresionismu přelomu 19. a první poloviny 20. století, na jehož tvorbu měl zásadní vliv pobyt ve Francii ve skupině předních francouzských malířů sdružujících se kolem Claude Moneta. Monetův vliv je patrný nejen v motivu, ale i v samotné technice. „Lekníny“ zachycují hru světla a barevnost a odráží tak osobitý přístup Radimského a schopnost kombinovat východoevropskou malířskou tradici s impresionismem.

Zátiší s ovocem
„Zátiší s ovocem“ Jiřího Karse je dílem kompaktního prostorového konceptu, přesné a „přísné“ výtvarné formy, v němž se odhaluje jistý vliv Paula Cézanna. Barevné vrstvy v delikátních zemitých tónech, harmonizované autorovou originální lahvovou zelení, jsou nanášeny na plátno v jemných cézannovských tazích, které tvoří objemy a prostorové vztahy v obraze. Jedná se zajisté o Karsovo osobité vyrovnání se s kubismem a současně i jeho překonání předznamenávající autorův neoklasicismus.

Údolí smutku II
Mimořádně cenná práce „Údolí smutku II“ od Jana Zrzavého je vizuální realizací duševního rozpoložení, pocitů beznaděje a opuštěnosti a současně syntézou různých výtvarných podnětů. Ženská postava v dobových šatech pod rozkvetlým stromem se nachází v konfrontaci se strmými horskými štíty. Jak autor sám poznamenal, miloval Zeyera a chtěl ve svých obrazech zachytit ovzduší v jeho legendách. Instinktivní malba stvořila neobyčejné Údolí smutku.

Tři modré a tři červené (studie)
„Tři modré a tři červené (studie)“ je originální a formově vyváženou abstraktně-geometrickou prací Františka Kupky, zakladatele abstraktního umění a jednoho z nejoceňovanějších umělců 20. století. Nabízené dílo reprezentuje Kupkovu pozdní minimalistickou fázi, jíž motivicky nejlépe definuje vertikála a horizontála, přeneseně chápané jako trvající konfrontace a rovnováha mužského a ženského principu. Toto téma vyvrcholilo olejomalbou „Tři modré a tři červené“, která je dnes v Centre Georges Pompidou v Paříži.

Bez názvu
Dílo „Bez názvu“ pocházející z roku 1967 je vynikající a poněkud komornější prací Mikuláše Medka, autora, který se hloubkou uměleckého výrazu a šíří výtvarného záběru řadí po bok nejvýznamnějších českých malířů. „Bez názvu“ pochází z doby, kdy Medek byl po umělecké i společenské stránce na vrcholu svých sil. Je výrazem sofistikované malířské techniky a typických barevných kontrastů.
Věříme, že vás nabídka dostatečně osloví a objevíte v ní dílo, které se stane součástí vaší sbírky. Těšíme se tedy na setkání v neděli 27. dubna 2025 od 13:30 hodin v Topičově salonu na Národní třídě v Praze.
KOMENTOVANÁ PROHLÍDKA | čtvrtek 24/4/2025 v 18h, Topičův salon
VÝSTAVA | 10/4 - 27/4 ० Topičův salon (10 - 18h)
AUKCE | 27/4/2025 ० Aukce klasického a moderního umění