1887–1961
Je jedním z prvních bezpečně doložených tvůrců nefigurativního umění. Toto průkopnictví, které spojuje Bílka s Františkem Kupkou, Vasilijem Kandinským, Kazimirem Malevičem či Pietem Mondrianem, však zůstávalo světu téměř skryto až do 80. let 20. století, kdy při třídění autorovy pozůstalosti došlo k docenění jeho nepředmětných prací.
Alois Bílek se narodil roku 1887 ve Skoupém u Petrovic. Studoval na gymnáziu v Příbrami a Písku, kde v roce 1906 maturoval. Poté, zejména na přání rodičů, začal studovat architekturu na Českém vysokém učení technickém v Praze. Po dvou semestrech však přestoupil na Akademii výtvarných umění v Praze k profesoru Maxi Pirnerovi, kde absolvoval roku 1912. O rok později získal Hlávkovo stipendium a odjel přes Holandsko a Belgii do Paříže. V Mekce moderního umění setrval až do roku 1928, pravidelně vystavoval např. v Galerii des Arts Décoratifs (1914), Galerie des Beaux-arts (1923) nebo Galerie la Boëtie (1920, 1924).
Skutečnost, že téměř hned po příjezdu do metropole na Sieně začal Alois Bílek rozvíjet abstraktní tvarosloví, ukazuje, že inovativní výtvarné tendence, s nimiž se tam setkal, měly na jeho vnímání velmi silný vliv. Pohyboval se především v okruhu básníků Émila Verhaerena a René Arcose, přičemž druhý jmenovaný byl členem umělecké skupiny „Abbaye“. K níž příslušel i Albert Gleizes, taktéž jeden z průkopníků abstrakce. Je pravděpodobné, že na počátku svého pařížského pobytu se Bílek seznámil i s Františkem Kupkou. Ač to nemáme doloženo, bylo běžnou praxí českých stipendistů až do druhé světové války, že ke svému, na tamní scéně etablovanému krajanovi, docházeli do ateliéru a on je rád přijímal. Syntézou těchto vlivů a osobitého výtvarného cítění je Bílkova vlastní nepředmětná tvorba z let 1913-1914. V tomto období se Bílek intenzivně zabýval vizualizací hudby a psychologickým účinkem barev. Dobově aktuální zájem o synestézii se projevil v obrazu „Melodie Chopin“ (1913), v němž ztotožňoval barvy s hudebními tóny.
Po návratu do vlasti se spolu se svou rodinou usadil v Praze. Kromě volné tvorby neoklasicistního ražení se věnoval také realizacím pro architekturu (např. figurální řešení oken v budově spořitelny v Lounech, Krajského úřadu Středočeského kraje ve Zborovské ulici v Praze ad.).
Roku 1923 francouzský kritik P. B. Sédés o Bílkově tvorbě uvedl: „(...) Bílkova díla vyznívají živými barvami v radost, pohružují nás v zasnění a vybízejí nás k přemýšlení. U Bílka vyjadřují barvy pocity tónů a vůně. (…).“
47
189 %
82 857 CZK
680 CZK
600 000 CZK
charcoal drawing, paper
h 63 ✕ w 48 cm
Signature: RU Alois Bílek
Starting price: | CZK 26 000 |
oil, canvas
h 65 ✕ w 54 cm
Signature: LD ABílek
Starting price: | CZK 80 000 |
pastel, carton
h 47 ✕ w 61 cm
Signature: RD ABílek
Starting price: | CZK 29 000 |
watercolor, carton
h 26 ✕ w 22,5 cm
Signature: RD ABílek
Starting price: | CZK 38 000 |
charcoal drawing
h 61 ✕ w 46 cm
Signature: RU ABílek 30.
Starting price: | CZK 32 000 |
watercolor, carton
h 25,5 ✕ w 32,5 cm
Signature: undetected, RD 1913
Starting price: | CZK 55 000 |
watercolor, carton
h 20 ✕ w 25,5 cm
Signature: RU ABílek 1913
Starting price: | CZK 45 000 |
oil, carton
h 67,5 ✕ w 50,5 cm
Signature: RD Bílek
Starting price: | CZK 60 000 |
watercolor, carton
h 25,5 ✕ w 20 cm
Signature: RD Bílek 1913
Starting price: | CZK 45 000 |
oil, carton
h 62,5 ✕ w 45 cm
Signature: LD A Bílek
Starting price: | CZK 80 000 |
watercolor, carton
h 47 ✕ w 62 cm
Signature: LD Alois Bílek 35
Starting price: | CZK 45 000 |
around 1912
oil, canvas
h 46 ✕ w 55 cm
Signature: LD Bílek
Starting price: | CZK 280 000 |