1911–1919
kvaš, papír na kartonu
v 24 ✕ š 24,5 cmSignatura: PD Kupka, na rubu 2 x autorské razítko: Kupka, Frank Kupka, ...
Reprodukováno: Jean Cassou, Denise Fédit, Kupka, Gouaches and Pastels, Harry N. Abrams, Publishers, New York, 1964, obr. příl. 29
odborná expertiza PhDr. Rea Michalová, Ph.D., Aukční provize činí pouze 5%
Vyvolávací cena: | 980 000 Kč |
Posuzované dílo „Okolo bodu - studie (Autour d’un point - étude)“ je originální, sběratelsky vzácnou, vizuálně uhrančivou, matematicko-kosmicky laděnou prací Františka Kupky, jednoho z nejvýznamnějších představitelů výtvarného umění 20. století, klasika mezinárodní avantgardy a pionýrské osobnosti nefigurativní malby.
V letech 1910–1913 František Kupka souběžně s Wassily Kandinskym a Robertem Delaunaym uskutečnil historický průlom od zobrazující malby k abstrakci. Na Podzimním salónu v Paříži v roce 1912 představil nepředmětné malby „Amorfa - Teplá chromatika“ a „Amorfa - Dvoubarevná fuga“, z nichž zejména druhá se stala ikonickým dílem počátků abstraktního umění.
Roku 1913 v rozhovoru pro New York Times Kupka vysvětlil, že jej zajímají především morfologické jednotky (tvarové prvky určitého typu), a jejich vzájemné vztahy. Spojení protichůdných elementů, jako jsou pravé a zaoblené úhly v jedné malbě, považuje za destruktivní. Podobné platí o barvách, které musí být všechny buď v durové, nebo v mollové tónině. Paralelně se studiem tvarových forem zkoumal izolované působení barevných a světelných hodnot i vzájemné vazby elementárních tvarů a spektrálních barev.
Posuzované dílo je jednou z Kupkových malířsky nádherných kvašových studií souboru „Okolo bodu“ („Autour d’un point“), rozvinutého ve variační řadě v jedinečný cyklus. Ten jako celek dokládá jednak Kupkovo tvrdošíjné hledačství absolutního tvaru výsledného díla, jednak svědčí o mimořádném významu, který autor tomuto námětu přisuzoval. Finální monumentální obraz, jenž se dnes nachází v Centre Georges Pompidou v Paříži (olej, plátno, 194,5 x 200 cm), autorem datovaný léty 1911-1930, pravděpodobně však malovaný v letech 1925-1930 a přepracovaný kolem roku 1934, je dnes považován za jedno z nejvýznamnějších Kupkových děl.
Do posuzovaného díla vtělil František Kupka svou fascinaci bodem jako pomyslným útvarem matematicko-geometrickým a zároveň základním prvkem našich představ makro i mikrosvěta. Ve své knize „Tvoření v umění výtvarném“ (vyd. SVU Mánes, Praha, 1923) o výrazových možnostech bodu píše: „Pohlížíme-li na hvězdy rozseté po nočním nebi, opakujeme si velmi často, že vše, co existuje, je snad jenom souborem bodů. Ohromný prostor, jenž - jak líčí astronomie - je zabydlen slunci a družicemi, prstenci, mlhovinami a kometami, to jsou pro naše oči jenom zářivé body. - A zase pozorujeme-li mikroskopem jisté malé body, proměňují se našemu zraku v těla a v článkované mechanismy, jež, jak předpokládáme, jsou složeny z nekonečného množství molekul a atomů. - Nepociťoval-li člověk od nepamětných dob potřebu spojovati čarami hvězdy rozseté v kosmickém prostoru? Kolik bodů, tolik očí, jimiž prostor na nás číhá.“
Zatímco finální obraz má již charakter přísné geometrie, k níž František Kupka na počátku třicátých let dospěl, posuzovaný kvaš „Okolo bodu“ („Autour d’un point“) si uchovává nebývalou výtvarnou svěžest a dynamiku přírodně-kosmických rytmů.
Načítám aktuální verzi stránky.