28,5 x 29 cm
#20028705
Vystaveno: - Galerie Karl Flinker, Paris, 1960, č. 34 - Galerie Charles Lienhard, Zurich, 1961, č. 37 (celostránkově publikováno barevně) Certifikát: Pierre Brullé Unikátní studie k jednomu z prvních abstraktních obrazů Kupkova díla. Poté, co bylo zjištěno, že malý akvarel Kandinského "Improvizace" z roku 1910, považovaný za první abstraktní výraz moderního malířství, je až z roku 1913, je toto prvenství připisováno právě Františku Kupkovi. Tato kompozice na pomyslném žebříčku možných prací aspirujících na tento titul bude jistě velmi vysoko. Obraz Nepravidelné tvary, Stvoření má totiž neoddiskutovatelné datum vzniku rok 1911. Zároveň zde poprvé v Kupkově díle můžeme pozorovat jeden ze základních principů umění Františka Kupky, totiž princip stvoření, objevující se v celém organickém cyklu. Kompozice byla vystavena v r. 1960 v galerii Karl Flinker pod názvem Aspiration, 1924. Poté prestižní curyšská galerie Charles Lienhard zakoupila vybraný soubor prací včetně naší a vystavila v r. 1961 v Curychu. Převzala do katalogu název i datování. Stejně tak učinila Ludmila Vachtová ve své monografii, tedy Aspiration - Dýchání, uvedla pod č. 208, str. 241. Nebyl tehdy znám obraz Nepravidelné tvary, Stvoření (dnes v majetku Los Angeles County Museum of Art), k němuž je tato kompozice evidentní studií. Obraz se objevuje až v katalogu Kunsthaus Zurich 1976, dále např. František Kupka - průkopník abstrakce, malíř kosmu, Národní galerie 1997. Je rovněž na dobové fotografii z výstavy Muzea moderního umění v Paříži z r. 1958. Tato kompozice představuje zcela výjimečnou nabídku Kupkova nejlepšího období, na trhu zcela ojedinělou. Katalog galerie Charles Lienhard je k dispozici s obrazem.