Vojtěch Tittelbach

1900–1971

Get notified about auctioned art

Autor, který se charakterem svého tvůrčího směřování zařadil k mimořádným osobnostem českého moderního umění tzv. „generace 1900“.

Po maturitě (1919) začal Vojtěch Tittelbach studovat na Uměleckoprůmyslové škole v Praze. Jeho první učitel, Emanuel Dítě, mu však příliš mnoho zkušeností a dovedností nepředal. Emanuel Dítě (1862-1944), byl typický akademik především nábožensky motivovaných figurálních obrazů.

Byl také výtečným kreslířem a svým žákům se snažil vštípit především důležitost technicky dokonalé řemeslné přípravy. Toto byla vlastnost, ke které měl Tittelbach ve svém talentu předpoklady již od mládí. Talent a nadšení se u Vojtěcha Tittelbach projevili naplno v grafickém ateliéru Maxe Švabinského na pražské akademii. Sem přešel v roce 1922 a zůstal tady celé 4 roky. Ateliér se tehdy nacházel v paláci Lucerna na pražském Václavském náměstí a Vojtěch Tittelbach se zde setkal s dalšími umělci např. Janem Bauchem, Cyrilem Boudou, ad.

Spousta grafických děl, dochovaných z doby, kdy Tittelbach studoval u Maxe Švabinského, naznačuje, že kdyby se tomuto umění Tittelbach více a systematicky věnoval, mohla česká moderní grafika získat jednu z nejvýraznějších osobností. Tittelbach měl výrazný kreslířský talent. 

Na jaře roku 1930 pobýval Vojtěch Tittelbach necelé tři měsíce v Paříži jako posluchač Františka Kupky. Ten byl v té době externím profesorem Akademie a jeho ateliér sloužil jako nástavbové studium pro čerstvé absolventy škol. Zde v Paříži Tittelbach nabyl velké úcty k Cézannovi a ke kubismu. Velký Picasso a jeho mohutná plastická díla zasáhla tvorbu Tittelbacha silněji, než byl ochoten si sám přiznat. Právě tento velký umělec v něm probudil odvahu k proměně lidského těla v elementární sochařské dílky. Roku 1930 se Vojtěch Tittelbach stal členem Umělecké besedy, kde působil i český malíř a ilustrátor Josef Šíma. Klasické téma Tittelbachovy lyrické představivosti se kolem roku 1933 začalo čím dál více přibližovat k surrealismu. Přesto Tittelbachův postoj k surrealismu zůstával nejasným. Je historickým faktem, že se oficiálně nepřidal k žádné ze skupin, které by vyznávaly program abstrakce nebo surrealismu.  

Tittelbach byl malířem z hlediska teoretických dogmat velmi „neukázněným“ – bez zábran dával volný průchod realizacím svých poetických představ. Nedbal na přísnou stylovou jednotu tvorby, a proto v nepatrném časovém odstupu a někdy dokonce paralelně mohly vznikat obrazy rozdílného charakteru, určeného především specifickou povahou sdělovaného obsahu a tvůrčí emoce. Jak uvedl L. Hlaváček: „Vojtěch Tittelbach je (…) typem tvůrce (…) novodobé senzibility, jež činí jeho umění tak strhujícím a propůjčuje mu takovou komunikační sílu.“ Komunikační síla Tittelbachových děl spočívá v tom, že výrazná imaginativní a surrealizujcí výtvarná forma je nositelem všeobecně srozumitelného jinotaje. 

Skutečnost, že se Tittelbachova tvorba vyznačuje širokým stylovým rozpětím, z něj zároveň učinila předchůdce postmoderních teorií a aktualizovala jeho odkaz pro současnost.


Total amount of art

35

Average price increase compared to the startingprice

124 %

Average final price inhammerauctions(2022)

8 000 CZK

Average final price inonlineauctions(2022)

5 950 CZK

Auction record

240 000 CZK

Do you want to price or sell this artist's work?

Auction results and prices


Statistics

Financial volumes per year

Sales per year

Distribution of categories



Related categories