Milada Marešová

1901–1987

Get notified about auctioned art

Milada Marešová – pozoruhodná malířka, kreslířka, ilustrátorka a příležitostná scénografka, jedna z nejvýraznějších českých umělkyň 20. století, autorky, která se výrazně vymykala většině dobové výtvarné produkce svou inspirací v německé Nové věcnosti, jíž tuzemská meziválečná avantgarda odmítala. V jedné části svého díla se zaměřovala na zachycení života a osudu žen z různých sociálních vrstev, čímž také překračovala dobové konvence. Její tvorbu zásadně ovlivnil pobyt v Paříži, kde studovala u Františka Kupky. Metropole na Seině se svými do noci otevřenými kavárnami, bary a cizokrajnými tanečnicemi ji naprosto okouzlila a stala se jednou ze zásadních motivických konstant jejího celoživotního díla.

Milada Marešová se narodila roku 1901 v Praze do rodiny univerzitního profesora Františka Mareše, fyziologa a filozofa. Od mládí projevovala výtvarný talent, a tak nastoupila

na Uměleckoprůmyslovou školu, do Kreslířské a malířské školy pro dámy. Roku 1919 ji jako jedné z prvních studentek bylo umožněno zapsat se na Akademii výtvarných umění, která právě otevřela své brány vzdělávání žen. Spolu s ní tam v této době začaly studovat například Vlasta Vostřebalová, Helena Bochořáková, Charlotte Schrötterová nebo Mary Durasová. Marešová navštěvovala malířský ateliér Vojtěcha Hynaise, zásadní stylové a obsahové impulzy pro svou tvorbu však začala hledat v zahraničí. V roce 1922 podnikla studijní cestu po Německu, kde na ni silně zapůsobily sociálně kritické proudy tehdejší realistické malby, souhrnně označované jako Nová věcnost. Následující rok pak strávila několik měsíců v Paříži, kde navštěvovala přednášky Františka Kupky. Mekka moderního umění ji na dlouhou dobu uhranula svým každodenním pulzujícím životem.

Po návratu do Čech se začala naplno věnovat profesionální práci malířky a ilustrátorky. První samostatnou výstavu uspořádala již roku 1925 v Topičově salónu v Praze. O pět let později, po návratu ze své další studijní cesty do Paříže, vystavovala dokonce v Aventinské mansardě.

Ve 20. a 30. letech vyzdobila svými kresbami celou řadu knih a bibliofilií a jako ilu strátorka spolupracovala s časopisy Prager Presse, České slovo, Lidové noviny, Pestrý týden a Ženský svět.

Marešová promítala své snové vidění světa jak do velkoměstských výjevů, tak do intimně lyrických témat. Pohledy na lidským hemžením zaplněné bulváry, parky a kavárny střídají figurální náměty v krajině či portréty žen a dětí. Základem její tvorby se současně stává individualizovaná lidská postava, která se díky svému grotesknímu a melancholickému výrazu dostává až na samou hranici magického realismu. Autorku osudově přitahovalo také téma ženství: svou tvorbouse zasadila o nový, minulostí nepokřivený pohled na ženu. Zajímaly ji konkrétní osudy žen v soudobé moderní společnosti. Přetvářela je v obrazové mikropříběhy, do kterých otiskovala také část svého vlastního já. Její práce však zároveň směřuje k vytvoření obecné ženské typologie, v níž nalezneme jak smyslné exotické krásky a potutelně se usmívající vdané ženy, tak i osamělé melancholické dívky a věkem a starostmi sešlé stařeny. Přední místo v její pomyslné portrétní galerii zaujímají nevěsty a vdovy, jež se stejně jako i její ostatní ženské figury vyznačují záměrnou výrazovou statičností a tajemně drásavým pohroužením do sebe samých. Marešová měla silně vyvinuté sociální cítění, jež ji především ve třicátých letech vedlo k zachycování neradostného života na okraji společnosti. Vedle těchto pochmurně tíživých výjevů z městské periferie a dělnických čtvrtí ji malířsky neustále vábila Paříž.

Větší část druhé světové války Marešová strávila v ženské káznici Waldheim, kam byla převezena nedlouho po zatčení gestapem roku 1940 za spolupráci na ilegálním časopise V boj, do nějž jako ilustrátorka přispívala.

Po válce pak téměř na dvacet let přerušuje svou malířskou práci a věnuje se převážně ilustrování knih, kterých za svůj život výtvarně doprovodila na dvě stě. Pozdní tvorba autorky se pak nese ve jménu návratu k jejím oblíbeným velkoměstským námětům ze 20. a 30. let.


Total amount of art

9

Average price increase compared to the startingprice

105 %

Average final price inhammerauctions(2022)

900 000 CZK

Average final price inonlineauctions(2022)

1 600 CZK

Auction record

900 000 CZK

Do you want to price or sell this artist's work?

Auction results and prices


Statistics

Financial volumes per year

Sales per year

Distribution of categories



Related categories