Kamil Linhart

1920–2006

Get notified about auctioned art

Kamil Linhart vyšel z plodného prostředí lounské neformální surrealistické skupiny, která vznikla na přelomu let 1939-1940 pod patronací knihovníka Jaroslava Janíka, zprostředkovatele nejen podnětů surrealismu, existencialismu, hlubinné psychoanalýzy a proudů moderní filozofie, ale také osobních kontaktů s Jindřichem Chalupeckým a Jiřím Kolářem. Dalšími členy skupiny tehdy byli pozdější hudební skladatel František Chaun, spisovatel Jaroslav Mrnka, František Fast a filozof Jiří Navrátil.

Šlo o historicky příznačný projev radikální tendence, která v protektorátních podmínkách omezené komunikace a informační bariéry vůči zahraničnímu umění vedla k vzájemně nezávislému vzniku obdobných činností ve skupině Ra nebo v přátelském seskupení Jana Křížka, Václava Boštíka a Jiřího Mrázka. Později se v Lounech k výtvarným aktivitám připojili také Vladislav Mirvald a Zdeněk Sýkora, který spolu s Linhartem vytvořil v polovině čtyřicátých let zajímavý cyklus surrealistických fotografií soustředěný spolu s básnickými texty do podoby autorské knihy.

Ve druhé polovině čtyřicátých let studoval Kamil Linhart, opět s Vladislavem Mirvaldem a Zdeňkem Sýkorou, na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy u profesorů Boudy, Lidického a Salcmana. Právě Salcman svým žákům přibližoval tradici francouzské malby a vedl je k osobnímu poznání pravidel autonomní výstavby malířského díla.

Druhá polovina šedesátých let byla příznivou periodou, kdy se k vnitřní situaci intenzivního individuálního vývoje připojily příhodné vnější podmínky – zvýšená aktivita blízkých umělců a příklad jejich tvorby, otevírající se výstavní možnosti, ohlas odborné veřejnosti a vnímavá kritická reflexe. Proto můžeme považovat období roků 1966 a 1967, kdy vznikaly plasticko obrazové kompozice, a následující léta 1968 až 1971, etapu reliéfních kompozic, za vrcholnou fázi Linhartovy umělecké dráhy.

Plasticko obrazové kompozice znamenaly expanzi do prostoru a přechod od obrazu k objektu. Geometrizace děla a striktní racionální koncepce přivedly Linhartovo počínání do oblasti konstruktivních tendencí. Kamil Linhart směřoval od roku 1968 k ještě radikálnějšímu soustředění na elementární tvar. V reliéfních kompozicích omezil výrazové prostředky a přiblížil obrys znaků plynulým liniím kružnic. Barevný kontrast, obvyklý u plastickoobrazových kompozic, redukoval na monochromii a snížil reliéf. Základním tématem zde byla artikulace plochy tvarem, její rozdělení, posunutí, přerušení. Specifickým příznakem směřování k podstatám je také barevnost. Všechna díla se pohybují v omezené škále od černě přes různé odstíny šedí k bílé, ve starších dílech se objevují tlumené zeleně, červeně a fialová.

V kontextu konstruktivních tendencí zaujímají Linhartova díla osamocenou polohu už tím, že důsledně vycházejí z abstrahovaného tvaru, nikoli ze základního repertoáru geometrických útvarů. Dobová kritická recepce se snažila o jejich precizní pojmové zařazení a používala takové termíny jako „příslušnost k filozoficko-mystickému pólu apollinské abstrakce” (Jan Sekera) nebo „múzická geometrie” (Jiří Padrta).

Počátek sedmdesátých let přinesl rychlý konec veškeré publicity, na který Kamil Linhart reagoval omezením vlastní tvorby, příklonem k filozofickému studiu spisů Carla Gustava Junga, Henri Bergsona a východní spirituality. Druhou polovinu sedmdesátých let vyplnily jeho práce pro architekturu. Vznikaly také meditativní obrazy s elementárními tvary, kruhem, trojúhelníky, v úzkém rozpětí tmavých barevných tónů.

Po roce 1990 se dostává do centra autorovy pozornosti kruh. Kruhové kompozice zachovávají relevantní významové souvislosti s předchozí tvorbou a shodné prostředky oné významové výstavby.

Dílo Kamila Linharta bývalo přijímáno s uznáním, ale také s vědomím jisté výlučnosti a zvláštního místa ve světě moderního umění. Sledovalo obecný pohyb nejen domácího umění a citlivě reagovalo na proměny umělecké struktury a duchovního klimatu společnosti. Svědčí o tom eruptivní surrealistické počátky, geometrizace a reduktivní směřování šedesátých let, které souvisí s konstruktivními tendencemi a minimalismem, konceptuální intermezzo začátku let sedmdesátých i návrat k malbě, jenž koresponduje s návratem k závěsnému obrazu v hnutí trans avantgardy a v širším kontextu postmoderního výtvarného umění. 


Total amount of art

16

Average price increase compared to the startingprice

148 %

Average final price inhammerauctions(2022)

24 000 CZK

Auction record

180 000 CZK

Do you want to price or sell this artist's work?

Auction results and prices


Statistics

Financial volumes per year

Sales per year

Distribution of categories



Related categories