Jaroslav Serpan

1922–1976

Get notified about auctioned art

Umělec, jehož výtvarná cesta prošla – od vizionářské figurace, inspirované automatickou kresbou André Massona, přes zásady surrealismu André Bretona a informelu vycházejícího z vlivu Michela Tapié a dynamiky amerického abstraktního expresionismu – k osobité lyrické abstrakci inspirované tvorbou malíře a fotografa Alfreda O. W. Schulze, známého v kulturních kruzích pod pseudonymem Wols.

Česko-francouzský malíř, básník a spisovatel, matematik a biolog, milovník hor a horolezec Jaroslav Serpan, vlastním jménem Jaroslav Sossountzov, se narodil 4. června 1922 v Karlštejně u Prahy v rodině ruských emigrantů. Své rané dětství strávil pobytem v západoafrické francouzské kolonii Dahomé, nyní Benin, posléze se v roce 1926 rodina přemístila do Francie, kde se usadila poblíž Versailles. Po absolvování prestižní Lycée Hoche (1929-1939) se věnoval studiím zaměřeným na biologii a matematiku na pařížské Sorbonně. V roce 1953 zde obhájil svou dizertační práci v oblasti biologických výpočtů a statistiky. Nicméně krédem mu vždy bylo: neomezovat své nadání na jeden konkrétní obor lidského vědění. Nebyl příznivcem přílišné specializace a po celý svůj život se záměrně zabýval vědou i uměním souběžně. Malířství se pro něj stalo vášní. Jako samouk v tomto oboru prošel řadou malířských technik a uměleckých směrů – od surrealismu, přes narativní obraznost, neformální umění až po lyrickou abstrakci.

Klíčovou roli v Serpanově tvorbě sehrálo – v období druhé poloviny 60. let – setkání

s tvorbou německého malíře a fotografa Alfreda O. W. Schulze, známého v kulturních kruzích pod pseudonymem Wols. Serpanova plátna tehdy ovládly roje černých, poté bílých a červených znaků množinového charakteru.

V roce 1968, po násilném vyklizení studenty obsazené Sorbonny, Jaroslava Serpana osobně zasáhly květnové pařížské studentské nepokoje, které postupně ovlivnily život celé francouzské společnosti a vedly až ke generální stávce. Serpan opustil v tomto období malířskou tvorbu a věnoval se intenzivně pedagogické práci.

Počátkem 70. let se Jaroslav Serpán vrátil k malířské tvorbě, upustil však od svého doposud rozpoznatelného obrazového stylu, vědom si toho, že může být jeho nový styl odmítnut a neuznán. Zabýval se nefigurativními náměty, na jeho obrazech se objevovaly kruhy, trojúhelníky, šipky a jim podobné tvary hromadící se podobně jako dříve černé nebo bílé znaky. 

V polovině 70. let shrnul Jaroslav Serpan své předchozí postupy do obrazových koláží roztříštěných či jinak rozebraných obrazů ženských obličejů, výjevů ze světského konzumního života vzniklých z novin a časopisů a složených do tragických a kritických vizí. 

Jednou z posledních Serpanových prací byl triptych pocházející z roku 1972 pro kostel bývalého cisterciáckého kláštera v jihozápadní Francii Beaulieu-en-Rouergue, ve kterém sídlí i muzeum současného umění, které hostilo v červnu až září roku 1977 retrospektivní výstavu Serpanových děl. 

Od 17. května 1976 byl Jaroslav Serpan prohlášen za pohřešovaného, poté, co se nevrátil ze samostatného výstupu v oblasti ariègských Pyrenejí. Jeho tělo bylo nalezeno až o pět let později, v srpnu roku 1981. Dílo Jaroslava Serpana zůstalo nedokončeno, ve svém ateliéru zanechal rozpracované a nekompletní koláže a obrazy. Stejně tak zůstává otevřená a nedokončená i celková výpověď jeho osobitého výtvarného díla.


Total amount of art

24

Average price increase compared to the startingprice

147 %

Average final price inhammerauctions(2022)

330 000 CZK

Auction record

550 000 CZK

Do you want to price or sell this artist's work?

Auction results and prices


Statistics

Financial volumes per year

Sales per year

Distribution of categories