Jan Smetana

1918–1998

Get notified about auctioned art

Jednalo se podle Hrabalových slov o „moderního malíře“.
Již od útlého věku navštěvoval výstavní síně. Studoval na fakultě architektury při ČVUT v Praze. Během druhé světové války se i přes různé peripetie nepřestal věnovat umění.

Roku 1967 nastoupil jako pedagog na Akademii výtvarných umění v Praze, kde se ujal ateliéru pro figurální malbu a krajinářství. Roku 1983 zde ukončil svou pedagogickou činnost a věnoval se pouze vlastní tvorbě. První autorova samostatná výstava proběhla roku 1948 v Topičově salonu.

Jan Smetana byl členem Skupiny 42, jež pozoruhodně vznikla 27. 11. 1942 právě v jeho ateliéru.

V jeho tvorbě jej velmi ovlivnilo prostředí, ve kterém vyrůstal. Tímto místem byla Praha – město plné zákoutí a panoramat. Raná Smetanova díla jsou charakteristická věcným pohledem a lineární stavbou. Od zobrazování konkrétních zákoutí se postupně odpoutával k zobrazování města jako takového, především jeho periferií. Ve struktuře malby docházelo k ustupování důležitosti linie, k pozvolnému uvolňování a spontánnějšímu projevu prostoru, včetně odlehčení barevných odstínů. Smetana byl stále více ovlivňován světlem, které pro něj bylo jedním z hlavních veličin vnímání a zobrazování. 

Při zachycování měst a městského prostředí nezůstal Jan Smetana pouze u Prahy, ale inspirací mu byl také pobyt v Paříži, kterou v roce 1937 poprvé navštívil, u příležitosti Světové výstavy. Opět se tam vrátil v roce 1946, kdy se setkal s Georgem Braquem a Albertem Giacomettim v jejich ateliérech. Rovněž se zde seznámil s díly Vincenta van Gogha, Pabla Picassa, Pierra Bonnarda a Maxe Ernsta, kteří měli na celou jeho tvorbu velký vliv.

Jan Smetana byl mnohokrát zaujat konkrétním tématem, kterému se věnoval jak v kresbě, tak i v grafice. Jedním z nich bylo téma plynových lamp. Byl fascinován světlem, které tyto lampy vydávaly. Dalším stěžejním tématem, jež v jeho tvorbě lze vysledovat, je jarní déšť. Zde si Smetana velmi pohrával s paletou jemných barev. 

Ve všech Smetanových dílech je však stále velmi patrná geometrie, nebo alespoň některé její prvky. 

V padesátých letech v době silného ideologického tlaku se malíř věnoval klasické krajinomalbě. Ovšem toto nebyl směr ani téma, se kterým by se Smetana vnitřně ztotožňoval. 

V šedesátých letech se jeho malba stala sytější a hutnější. Kresby a kontura pomocí černých a jiných velmi tmavých odstínů u něj tehdy dominovala. 

V sedmdesátých letech se silným tématem jeho tvorby stala jeho zahrada. Můžeme zde pozorovat jak bohatou barevnou škálu, tak i nový způsob kladení barevných polí. Obrazy z tohoto období jsou velmi dynamické a plné energie. U tvorby Jana Smetany je velmi zajímavé také jeho inspirace hudbou a literaturou. – Barvy a tvary jeho obrazů jsou unášeny hřímavým tónem toccat a fug Johanna Sebastiana Bacha, v jiných září Debussyho Faunovo odpoledne. Při své tvorbě poslouchal skladby nejen již uvedených autorů, ale například i Stravinského.

Od poloviny roku 1978 nabírá Smetanova tvorba zcela nové rozměry. Jeho plátna začala být dynamičtější, jeho rukopis akčnější a barevná škála obsahovala výraznější a jasnější barvy. 

V osmdesátých letech se u něj opět velmi projevuje vliv kresby v kombinaci s koláží a je zde silně zastoupena technika obtisku.

V devadesátých letech prosazoval důraz na sytost barvy v jejich základních odstínech. Velký podíl v tvorbě Jana Smetany mají obrazy s černým pozadím, z nichž jasně vystupují barevné plochy, figury, předměty a symboly. 


Total amount of art

75

Average price increase compared to the startingprice

126 %

Average final price inhammerauctions(2022)

343 333 CZK

Auction record

420 000 CZK

Do you want to price or sell this artist's work?

Auction results and prices


Statistics

Financial volumes per year

Sales per year

Distribution of categories



Related categories