Jan Dyntera

1974

Get notified about auctioned art

Jan Dyntera se dlouhodobě zabývá novými médii a především fotografií. Vnímá ji jako svrchovanou estetickou vizuální formu a současně zkoumá, jak rozšířit její výrazové možnosti. 

Výsledkem jeho hledání je i aktuální soubor abstraktních, či snad lépe řečeno abstrahovaných fotografií. Tvoří jej různě veliké geometrické obrazce, zřetelně připomínající konstruktivní abstraktní malířství. Geometrie v umění je vždy příznakem hledání řádu a jeho estetickým porušováním, ať už se jedná o vzájemné proporce či o napětí mezi jednotlivými plochami a jejich barevnou skladbou. V tomto smyslu dochází u Dyntery k zajímavým výsledkům, které tento racionální svět umění obohacují o pozoruhodné efekty. 
Nicméně hrátky s plošnou geometrií ve fotografickém médiu, které směle konkurují či doplňují tradiční malířství, jsou pouze jednou vrstvou umělcovy práce. Tou druhou, svým způsobem zárodečnou, je vizuální pohyb v hlubinách digitálního prostoru a jeho omezeních, ve světě mediálních chyb, tak jak jej vytváří sofistikované grafické, zobrazovací či vyhledávací systémy. Autor se zmiňuje, že jde o koncept, který je evokován zobrazovacími chybami při výpadcích datového připojení při surfování na internetu. Obraz se z původní podoby rozpixeluje, rozpadne na monochromatické plochy. Dochází tak k jisté „dekonstrukci“ obrazu na minimální částečku, kdy původní vyfotografovaný jev zcela zmizí z vizuálního zřetele. Autor pak z těchto minimalistických barevných „chyb“ konstruuje novou realitu, která může, ale zdaleka nemusí, mít vazbu na „původní“ předlohu. Dochází tak pomocí systémových počítačových chyb k podobné situaci, k jaké docházelo v analogickém vizuálním módu u abstraktního malířství při jeho vzniku počátkem desátých let minulého století. 

Nejde ovšem o závod, ani o dorovnávání pozic malířského a fotografického média, ale o rozšíření možností abstraktního estetického zobrazení jako takového, a v neposlední řadě o lehké upozornění na jistou šalebnost nekonečné záplavy fotografií a stejně nekonečnou potřebu estetického uchopení reality světa kolem nás. 

Martin Dostál

Výstavy:

2020 – Praha - Prague Design Week "I'll finish it tomorrow.../To dodám zítra..."
2019 – Žebrákov - Galerie Maštal "Points of lights" 
2018 – Praha - Prague Design Week "Lost connections"
2018 – Praha - Galerie Fotografic - "How to move forward / Jak se posunout dal"
2017 – Praha - Villa Pellé - malá galerie "Lost connections"
2017 – Červený Kostelec - Městská výstavní síň "Requiem for lost connection"
2016 – Praha - Galerie u Lajka "Summer-Soft"
2016 – Praha - Galerie Lesní směs "Les Boubeles"
2016 – Praha - Pivnice U Ferdinanda "Mirage from the land of mist and sand"
2015 – Praha - Galerie Kodaňská 21 "Výsledky nespokojenosti"
2015 – Praha - Galerie u Lajka "Tam kde já jsem, je sen" (Průběžná Lajkospektiva)
2013 – Praha - Galerie Kodaňská 21 "My Empire of Dirt volume II." 
2013 – Praha - Galerie u Lajka "Screenferno"
2011 – Praha - Horror Vacui Gallery "Tattoography"
2010 – Praha - Cafe Arte "Story from a Landing Land" - „Screenfeno“
2010 – Bratislava - Galerie Cvernovka "Screenferno"
2007 – Náchod - Galerie Slavia "Panorama Years" 
2007 – Blatná - Photographic festival "Kon-tiky"
2007 – Blatná - "In the Middle of Homewhere II" (with AS)
2007 – Pardubice - Abilympic - "Panorama years"
2006 – Krakov - Month of photography "A butterfly age" 
2006 – Moravská Třebová - Photofestival "A butterfly age" 
2006 – Opava - Dům umění "A butterfly age" 
2006 – Praha - Galerie Veryba "Middle of Homewhere"
2005 – Náchod - "Bohemian Rhapsody"


Total amount of art

2

Average price increase compared to the startingprice

152 %

Average final price inonlineauctions(2022)

2 900 CZK

Auction record

3 000 CZK

Do you want to price or sell this artist's work?