Bernard Aubertin

1934–2015

Get notified about auctioned art

Klíčová a vůdčí osobnost evropské monochromní malby, konceptuálního umění a happeningu 20. století – Bernard Aubertin, se svou tvorbou zařadil mezi nejradikálněji umělce počátku 60. let.

Aubertinova tvorba byla od samého počátku zakořeněna v akci. Akt zatloukání hřebíku byl zásadní pro jeho ranou práci a vedl k dalším a dramatičtějším akcím v jeho budoucím vrcholném díle

Osudovým momentem v Aubertinově životě a umělecké dráze bylo setkání s vlivným a kontroverzním Yvesem Kleinem v roce 1957. Klein coby zakladatel monochromatu Aubertina nadchl k tvorbě abstraktní. Červená barva se po Aubertina, stejně jako modrá pro Kleina, stala ikonická. Později se do umělcova díla přidal další emblematický prvek: hřebíky, což může odkazovat na vliv a vzájemnou inspiraci Aubertina a jeho staršího kolegy ze skupiny ZERO Günthera Ueckra.

Od 60. let 20. století Aubertin zavádí do svého repertoáru tvorby oheň - médium, které se účinně stane fyzickým projevem červené barvy. Vznikla tak díla abstraktních kompozic ze seskládaných sirek na kovových plátech či deskách. Tyto práce byly v konečné fázi procesu vzniku díla zapáleny. Ohořelé zbytky zápalek a stopy kouře nabývají metafyzický charakter, odkazují k prvotním pevným obrysům obrazců, dokumentují jejich destrukci v časové ose.

Předměty, které byly vystaveny plamenům, ztrácí svůj původní tvar a estetiku. Jejich nová identita ovšem netratí na působivosti a výtvarné kvalitě, bonusem je paměť věcí, které prošly přerodem.

Červená barva i oheň představovaly Aubertinovu vlastní interpretaci „tabula rasa“, více než estetický zážitek. Performance zapalování díla byla pro Aubertina prostředkem k osvobození těla i mysli, čehož nebylo možné dosáhnout tradiční malbou.

Ve skutečnosti se destruktivní povaha ohně stává způsobem stvoření a znovuzrození. Spálením předmětů, nezamýšlel umělec materiál zničit, ale dát mu nový život a nový smysl. S ohněm pracoval také další člen skupiny ZERO Otto PieneSvými představeními hořících obrazů a předmětů se Aubertin stal jedním ze stěžejních konceptuálních umělců vůbec.

Od 60. let bylo dílo Bernarda Aubertina představeno na mnoha významných výstavách napříč Evropou i Spojenými státy americkými. Již v roce 1962 vystavoval v Amsterdamu společně s Lucio Fontanou, Heinzem Mackem, Güntherem Ueckerem, Armanem, Enrico Castellanim, Pierem Manzonim, Dadamaino, Pierem Doraziem, ad. Jeho práce dnes můžete nalézt v renomovaných kolekcích a státních institucích včetně Solomon R. Guggenheim Museum (New York), Stedelijk Museum (Amsterdam) a Palais de Tokyo (Paříž), ad.


Total amount of art

13

Average price increase compared to the startingprice

122 %

Auction record

270 000 CZK

Do you want to price or sell this artist's work?

Auction results and prices


Statistics

Financial volumes per year

Sales per year

Distribution of categories



Related categories