Patří k velkým dámám českého výtvarného umění, jako jsou Adriena Šimotová, Věra Janoušková, Magdalena Jetelová, či Eva Kmentová. Její grafické dílo je ověnčeno množstvím mezinárodních cen.
Jako nejmladší členka byla v roce 1961 přijata do skupiny UB 12 a o rok později se zúčastnila její první veřejné výstavy. Cílem umělců sdružených v této skupině byla tvorba jasných forem a konstruktivní básnivosti a přesvědčivého obsahu. Nechtěli dělat díla srozumitelná ve smyslu narativním, ale plná emocí a duševních záchvěvů.
1976 - 1977
perforated sheet metal
56,5 x 77 cm
Signature: Alena Kucerova on the back
Price on request |
1967
dry point 1/5
49,5 x 63 cm
Signature: RD Alena Kucerova 1967
Cena: | CZK 42 000 |
combined technique, oil, carton, wood, metal sheets
h 54 ✕ w 76,5 cm
Signature: Alena Kucerova 2014 on the back
Starting price: | CZK 70 000 |
V tomto duchu tvořila i Alena Kučerová. Přes velký úspěch svých grafických listů stále hledala a hledá nové, přesnější způsoby pro vyjádření svých myšlenek. Díky experimentům rozšířila dosavadní možnosti grafiky, změnila její tradiční světlo a prostor tím, že otevřela svět za matricí. Tak jako Lucio Fontana pronikl břitvou skrze plátno do prostoru za obrazem, prorazila Kučerová plechovou matrici, aby v místech dosud vyhrazených pro nejtemnější barvy zazářily čisté bílé body.
perforated sheet metal printing, author's print 3/10
h 53 ✕ w 74 cm
Signature: RD Alena Kucerova 1982
Cena: | CZK 28 000 |
perforated sheet metal printing, author's print 2/10
h 53 ✕ w 74,5 cm
Signature: RD Alena Kucerova 81
Price on request |
printing from perforated sheet, authors print 2/10
h 53 ✕ w 74 cm
Signature: RD Alena Kucerova 1986
Cena: | CZK 28 000 |
Podobně jako mnoho jiných geniálních objevů se zrodil nápad perforovat desku spíše z nouze, neboť nejlevnější pozinkovaný plech, který si v té době mohla Alena Kučerová dovolit, nebyl pro techniku suché jehly vůbec použitelný. Rydlo se totiž po tvrdých plochách jenom svezlo a jeho stopa zůstala téměř neviditelná. Začala jej tedy ševcovským šídlem perforovat.
V roce 1996 přišla o svůj pražský ateliér i s tiskařským lisem a s grafikou skončila. Tato zásadní změna se odrazila také v charakteru její další tvorby. Natrvalo odešla z Prahy a žije v soukromí na venkově, kde ve svém okolí nalézá nejchudší materiál a pracuje s ním na rozsáhlém souboru závěsných asambláží.
Loading current version of page.