1923–2004
Olga Karlíková – nepřehlédnutelná figura české poválečné výtvarné scény. Autorka se silným zaujetím pro strukturální abstrakci, informel a akustickou kresbu.
Roku 1948 Karlíková úspěšně absolvovala pražskou Vysokou školu uměleckoprůmyslovou, v textilním ateliéru. Její volnou tvorbu záhy podstatně ovlivnil okruh umělců zformovaný okolo malíře a teoretika Václava Bartovského, kteří později utvořili jádro skupiny UB 12, v níž kromě Bartovského působili Václav Boštík, Adriena Šimotová, Jiří John, Stanislav Kolíbal a několik dalších tvůrců. Názorově blízkým kritikem a teoretikem jim byl Jindřich Chalupecký, s nímž se u Bartovského setkávali.
Společně s volnou tvorbou navrhovala Karlíková v letech 1949-1976 design textilu pro ÚBOK (Ústředí bytové a oděvní kultury) instituci pro niž pracovala i řada dalších výtvarníků. V době, kdy nebylo možné vystavit abstraktní dílo, umožňovala tato designérská činnost pracovat s abstrakcí, (viz. česká účast na Světové výstavě EXPO 58.)
Od 60. let se tvorba Karlíkové zaměřila na záznam akustiky přírodních procesů, k detailům jejich nepostižitelné nekonečnosti, představovaným u ní „zpěvy“ ptáků, velryb, kuňkáním žab, ale i zvuky zvonů a bubnů. Zaznamenávala je kresbami tužkou, štětcem a tuší, perem, záznamy měly skripturální charakter. Někdy Karlíková zachycovala zvuky přírody způsobem podobným seismografickému záznamu průběhu a intenzity zvuku na postupně odvíjené roli papíru. Zároveň ale tyto záznamy převáděla i do obrazové podoby, v barevných plochách si však stále ponechávaly skripturální charakter.
V 60. letech se zvukovými záznamy a notacemi zabýval na Black Mountain College John Cage a jeho žáci. Na konci 50. let vytvořil Edgar Varése pro Corbusiérův pavilon na Expo 58 partituru jeho zvukové konstrukce Poéme électronique, rovněž Milan Grygar vytvářel v 60. letech svoje performativní akustické kresby. Tvorba Olgy Karlíkové tak představuje svým dílem, ve strukturálních obrazových podobách země a vody spontánní analogii landartu, zároveň svým způsobem transformace přírodních akustických fenoménů do jisté míry předjímá konceptuální záměry, což ostatně dokládá i její účast v roce 1993 na výstavě konceptuální tvorby M. Pally, M. Šejna a M. Maura.
30
103 %
680 000 Kč
680 000 Kč
serigrafie
v 41 ✕ š 29,5 cm
Signatura: PD Karlíková 76
litografie 28/100
v 42 ✕ š 30 cm
Signatura: UD O. Karlíková 98
kombinovaná technika, grafit
v 41,5 ✕ š 29,5 cm
Signatura: PD Karlíková 74
serigrafie
v 40,5 ✕ š 27 cm
Signatura: PD Karlíková 76
litografie 27/100
40,5 x 29 cm
Signatura: UD O. Karlíková
1983
kresba tužkou
29 x 20,5 cm
Signatura: UD monogram O. K. 83
1976
serigrafie
40 x 29,5 cm
Signatura: PD Karlíková 76
1972
kombinovaná technika, grafit, papír
40,5 x 34,5 cm
Signatura: PD Karlíková 72
1998
litografie 24/100
40,5 x 29 cm
Signatura: UD O. Karlíková 98
1998
litografie 26/100
40,5 x 29 cm
Signatura: UD O. Karlíková 98
1998
litografie 83/100
41 x 29,5 cm
Signatura: UD O. Karlíková 98
1998
litografie 28/60
39 x 22,5 cm
Signatura: UD O. Karlíková 98