1947
Jiří Hynek Kocman – fenomenální konceptuálního umělce, průkopníka v oblasti project-art, mail-art, stamp-art a paper-art. Výtvarník, který naprosto originálně pojal médium papíru, které spolu s knihou kanonizoval, jako samostatnou uměleckou disciplínu, a to nejen prostřednictvím své vlastní tvorby, ale i díky založení a vedení Ateliéru papíru a knihy na brněnské FaVU VUT (1998-2011).
Kocmanovi počátky však měli od výtvarného umění na míle daleko. Byť se o vizuální tvorbu zajímal, vystudoval i přesto Vysokou školu veterinární a 27 let zůstal v oboru, jako klinický farmakolog.
Vizuální tvorbou se začal zabývat okolo roku 1965, kdy bral soukromé hodiny u teoretika Jiřího Valocha, uměleckého knihaře Jindřicha Svobody a restaurátora Tomáše Vyskočila.
Zpočátku se Kocman vyjadřoval prostřednictvím kresby a grafiky. Od roku 1970 přešel ke konceptuálnímu umění a zaměřil se na komunikaci mezi autorem a adresátem. Tehdy vznikala díla, která Kocman zaštítil společným názvem: „My Activity“. Většina těchto aktivit byla soustředěna na oblast komunikace, přičemž stěžejní při ní bylo vytvořit individuální vztah mezi autorem a adresátem. Tyto práce, které mnohdy ani neměly charakter uměleckého díla, byly vytvořeny ve formátu snadno šiřitelném pomocí korespondence, tedy jako mail-art. Tím se dostávaly nejen do okruhu Kocmanových kolegů a přátel, tak i na zahraniční přehlídky a výstavy, kde se autor dostával do povědomí, jakožto konceptuální umělec.
V polovině 70. let na základě inflace mail-artu, se Kocman ve své tvorbě zaměřil nikoliv na poselství obsahu, ale na nosič samotný – médium papíru. Tehdy začal tvořit autorské knihy.
Prostřednictvím své práce Kocman ukazuje na samotné fyzické vlastnosti a kvality, autonomii papíru a knihy. Nejedná se o pouhé nosiče informací. Papír i kniha jsou skrze svou matérii a způsob zpracování sami sobě obsahem a poselstvím zároveň.
Kocmanovy autorské papíry a knihy tak v sobě mají zvláštní magii, která problematizuje klasické vnímání základů konceptuální tvorby – v jeho díle je kladen důraz, jak na myšlenku, tak ale i na specifika materiálového provedení.
Díla Jiřího Hynka Kocmana byla prezentována na desítkách samostatných i kolektivních výstavách doma i v zahraničí. Pro svůj originální a nevídaný přístup k médiu papíru a knihy se Kocman nesmazatelně zapsal, jako klíčová postava českého konceptuálního umění.
123
215 %
4 976 Kč
26 000 Kč
1914 (dřevoryt)
autorský ruční papír, dřevoryt
17 x 12 cm (11 x 6,5 cm dřevoryt)
Signatura: na kartonovém přebalu monogram JHK
autorský ruční papír
22,5 x 17,5 cm
Signatura: neznačeno
1981
autorský ruční papír
14 x 10 cm
Signatura: na přebalu monogram JHK
autorský ruční papír, oboustranný
29 x 39 cm
Signatura: PD autorské slapotiskové razítko s monogramem JHK
autorský ruční papír, oboustranný
29,5 x 39,5 cm
Signatura: z obou stran autorské slepotiskové razítko s monogramem JHK
autorský ruční papír, reliéfní tisk
17,5 x 11,5 cm
Signatura: neznačeno
autorský ruční papír
23 x 17,5 cm
Signatura: nezjištěna
1979 - 1999
autorský ruční papír z vlastního grafického listu
22 x 16,5 cm
Signatura: na kartonové podložce monogram JHK
1979 - 1999
autorský ruční papír z vlastního grafikého listu
31,5 x 23,5 cm
Signatura: na kartonové podložce monogram JHK
2 x autorský ruční papír, písmena v průsvitu
27,5 x 35 cm
Signatura: na autorském kartonovém přebalu monogram JHK
autorský ruční papír, písmena v průsvitu
26,5 x 34,5 cm
Signatura: nezjištěna
autorský ruční papír, písmena v průsvitu
26,5 x 34 cm
Signatura: nezjištěna
Načítám aktuální verzi stránky.